Winning Ugly 7

mltmeij@gmail.com

WINNING UGLY (7)

De verdwijnende volley
Hoe makkelijker de volley, hoe luier de speler!
Wacht niet op de bal, je bent niet op het postkantoor..... Beweeg  naar voren!
Hoe dichter bij het net, hoe beter de volley. Elke stap voorwaarts vergroot je kans.
Minder kans om in het net te slaan, grotere hoeken, meer ruimte om je tegenstander heen. Let op de grote spelers, als een havik duiken ze op hun prooi en ze staan zo dicht op het net dat ze het kunnen likken.

De overhead die onderscoort
Je bent geneigd om bij een overhead te denken: afmaken met een enorme knal. Weer in de val gelopen:
meer verwachten dan kunnen!
Denk niet in kracht maar in plaatsing, dit haalt de druk weg en is het meest effectief.
Blijf ritmisch en soepel.
Dan een laatste woord over je voetenwerk: als je problemen hebt, let als eerste hierop. Het heeft invloed op alles. Je weet het: op je tenen, blijf licht !

Oefen je zwakke slagen apart.
Als je alleen maar partijtjes speelt, (vaak ook nog met dezelfde tegenstander) vraag je je vaak af waarom je maar niet beter wordt. Ga, net als veel golfers, oefenen op je zwakke slagen, bv. tegen een muur. Al is het maar een half uur in de maand.

Hoe verbeter ik?
1 Verbeter je slag met behulp van je leraar.
2 Oefen die slagen achter elkaar tegen een muur, met een ballenmachine of een maatje.
3 Tennis met iemand die je kan verslaan en zoek dan juist je moeilijke slagen op.
4 Breng dan deze slagen in je "reguliere" wedstrijden, je merkt dat je vertrouwen stijgt.
5 Speel eens tegen mensen die beter zijn dan jezelf. Je moet harder werken, meer denken, meer lopen, kortom: meer in jezelf graven.

En toch verliezen.....Prima. Het betaalt zich terug als je weer tegen je "normale" maatjes speelt. Bij steeds dezelfde tegenstanders krijg je de gewoonte om je spel, dus ook je hersens, op de automatische piloot te zetten.

********  Gilbert's Gouden Regels  ********

1. Heb een plan

Een speler met een plan is een denkende speler. Zelfs een slecht plan is beter dan geen plan!  Een slecht plan word herkend en veranderd door een denkende speler en het wordt dus een goed plan, en goede plannen maken winnende partijen. Dit geldt voor elk aspect van je tennis. Je voorbereiding, warming-up, en het begin van je partij. Analyseer routinematig je effectiviteit tijdens je wedstrijd. Weet wat je doet!

2. Haast je niet

Stel voor jezelf het beste ritme vast. Laat jezelf niet in of door punten jagen.
Wees bedachtzaam, overwogen, observerend en analytisch.
Met "aerobic tennis " kun je geen tempo controleren!

Als je deze paar regels volgt, zul je zien dat je niet alleen meer wint, maar je merkt ook dat je er steeds meer lol in krijgt om uit te vogelen hoe!

Je tegenstanders zullen gaan zeggen: Hee, je slagen zijn toch hetzelfde, hoe komt het dat je me vaker verslaat?  Och, zeg je dan, just my lucky day..........

Dit was het dan voorlopig, bedankt voor het lezen en tot ziens!